-Az ügyfélkapun, helyrajzi szám alapján, ingyenesen le tudsz kérni egy teljesen friss tulajdoni lapot.
Ellenőrizd le ,hogy nem került-e rá bírság, vagy bármi egyéb teher,amiről Te nem tudsz, /mert lehet ilyen/. Ezt akkor is javaslom megtenni, ha tehermentes az ingatlan. Számtalan meglepetéssel találkoztam már az elmúlt évek alatt.
-A tulajdoni lapon szerepelni fog minden, amit rá terheltek az ingatlanra:
-Az ingatlanra felvett hiteleid, esetleges be nem fizetett bírságok, végrehajtások.
-Magyar Állam által adott támogatások összege .
-Haszonélvezeti jog, amennyiben van az ingatlannak haszonélvezője.
-Tulajdonostársak adatai ,elérhetőségük és még néhány más is.
A hitelek esetében fontos, hogy a bejegyzés mellett mindig ott van a dátum, hogy mikor, és mennyit vettél fel. Amenyiben azt szeretnéd tudni , hogy most mennyit kell visszafizetned ,akkor menj be a hitelt kibocsájtó bankba, és ott megmondják.
Tulajdoni lap esetében azt ellenőrizd le, hogy a feltüntetett bejegyzéseknél ,csak azok a hitelek, támogatások szerepeljenek rajta amit felvettél!
Amennyiben van olyan tétel amit nem értesz , nem tudsz ,akkor még azelőtt járj utána az illetékesnél ,mielőtt meghirdeted az ingatlant.
-Családi házak esetében ,jó ha rendelkezésedre áll, a földhivatali nyilvántartásból térképszelvény, amin látszik ,hogy a telken lévő épületek fel vannak tüntetve. Feltéve ,ha a térképszelvényen ott, és annyi épület szerepel ,mint amennyi a valóságban épült. Amennyiben nincs ilyened ,akkor javasolnék egy térképszelvény lekérést is Ügyfélkapun. Ugyanott ,ahol a tulajdoni lapot kéred. Ezért párezer forintot fizetni kell.
A térképszelvényen láthatod ,hogy ha az udvaron épült egy lakóház, plusz mondjuk két melléképület, akkor ebben az esetben, mindhárom épületnek szerepelni kell a térképszelvényen. Amennyiben ez nem így van, mert mondjuk csak egy épület szerepel rajta, akkor valamelyik ,engedély nélkül épült ,vagy csak nem lett feltüntetve.
Ne ijedj meg! Az épületek utólagos feltüntetésére, a legtöbb esetben van megoldás.
A térképszelvényen nem jelölt épület,gondot jelenthet például abban az esetben ,ha a vevő hitelt vesz fel. Amennyiben a lehetséges vevőnek, előre megadod a helyrajzi számot, akkor rá tud kérdezni a saját bankjánál, hogy miben okozhat ez problémát számára ,és kell e bármit tenni ,hogy megkapja a hitelt.
-Társasházi lakás eladásakor, mindenképpen érdemes a friss tulajdonilap mellett beszerezni egy Alapító okiratot, Szervezési működési szabályzatot .Ezeket a közös képviselőtől kell kérni,. Ma már elfogadott, hogy elektronikusan küldik ha kéred.Előre érdemes tájékozódni arról ,hogy nincs e a társasházban elővásárlási joga valakinek. Garázsra és lakásra is lehet elővásárlásra jogosult. Az ügyvédek tudják, hogy ilyenkor mi az eljárás, jelezni kell nekik.
Lakóingatlanoknál ,minden esetben szükséges beszerezni energetikai tanúsítványt. Ehhez van egy megbízható szakember, akivel együtt dolgozom. Amennyiben írsz nekem ,amegbizhatoingatlanos@gmail.com -ra ,akkor elküldöm a telefonszámát. Érdemes ezt is elkészíttetni, a meghirdetéssel egy időben, mert a kiállítása után,még 10 évig érvényes lesz. Arról nem beszélve,hogy egyre több vevőt érdekel, milyen korszerűsítést javasol egy szakember, az adott ingatlanban,és ez a javaslat , megtalálható az energetikai tanúsítványban.
Ezeken kívül ,szükségesek lehetnek még más igazolások is, de ezek azok az okiratok, amik mindenképpen kelleni fognak.
Szükség lesz még a személyes okmányaidra, illetve a többi tulajdonostárs /ha van rajtad kívül más is/,okmányaira is.Mindenképpen ellenőrizd le,hogy az okmányok érvényesek legyenek.
Többször merül fel kérdésként, hogy ezeket az okiratokat, az eladó, a vevő,vagy valamelyik fél ügyvédje kérje le,szerezze be?
Az én véleményem az ,hogy érdemes ezeket beszerezni az eladónak,a hirdetés megkezdése előtt ,nehogy akkor derüljön ki valami nem várt nehézség, amikor a vevő már ott kopogtat az ajtóban. Amennyiben ezt nem tudjuk megnyugtatóan prezentálni a vevőnek ,akkor előfordulhat hogy máshová megy vásárolni .